Kolmapäev

01

Märts

Hea Tõlliste valla elanik,

 

07.-09. märts 2017 toimub Teie vallas Laatre alevikus 2. jalaväebrigaadi Kuperjanovi jalaväepataljoni harjutus.

Õppusel kasutatakse imitatsioonivahendeid, mis tekitavad tavapärasest suuremat müra.

Õppuse alad korrastatakse pärast õppuse lõppu.

Õppuse edukaks kordaminekuks loodame Teie mõistvale suhtumisele ja vastutulelikkusele.

 

Küsimuste tekkimisel helistada telefonile 5326 7702 või saata e-kiri aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.

Esmaspäev

20

Veebruar

27. märtsist kuni 7. aprillini (kell 16.00) võtame vastu taotlusi meetmesse 1.2 Investeeringud kogukonnale vajalikesse elukondlikesse teenustesse, sh kogukonnateenustesse.

Investeeringutoetust (vahendite, seadmete soetamine, ruumide kohandamine) on võimalik taotleda nende teenuste arendamiseks, mis on vajalikud meie piirkonna elanikele.

  • Toetust saavad taotleda kuni üheksa töötajaga ettevõtted või MTÜ-d või SA-d, mis tegutsevad Valgamaa Partnerluskogu tegevuspiirkonnas.
  • Toetus taotluse kohta on 1 000 – 8 000 eurot.

Rohkem infot meie kodulehelt www.valgaleader.ee või kirjutades või helistades 5349 1195 (Tiina Ivask).

Kolmapäev

08

Veebruar

 Medi häirenuputeenus on igas Eestimaa otsas kättesaadav olnud tervelt kuus aastat. Selgitasime välja, kuidas häirenupp hättasattunuid aidanud ja mitmekümnel inimesel lausa elugi päästnud on ning kuidas teisedki abivahendid oma kodus kauem elada võimaldavad.

Medi kukkumisanduriga häirenuppHäirenupp on maailma kõige lihtsam abivahend. Üldjuhul on selle kasutaja eakas või liikumispuudega inimene, kes kannab kodus ja kodu lähistel viibides randmel või kaelas veekindlat kellataolist häirenuppu. Õnnetuse korral - olgu see kukkumine, terviserike või kasvõi tulekahju, vajutab hätta sattunu punast nuppu. Seejärel helistab spetsiaalne käed-vaba hoolekandetelefon - mis on paigutatud inimese koju - Medi kõnekeskuse operaatorile. Temaga suheldes selgitatakse välja kohapealne abivajadus. Operaator saadab vajadusel kohale hoolealuse enda usaldatava isiku - lähedase, naabri, sotsiaaltöötaja, kriitilisemal juhul ka kiirabi või päästeameti. Häirenupu eesmärk ja suurim kasu ongi kohene teavitamine abivajadusest ning abi kiire saabumine. Paljudel juhtudel on abi saamise kiirus kriitiline, et minimeerida õnnetuse tagajärgi. Medi on aastatega lahendanud kümneid olukordi, kus ilma häirenuputa oleks hädasolija mitmeid tunde või lausa ööpäevi oma kodus abita olnud. Häirenupuga saadakse abi üldjuhul vähem kui tunniga, mis on hätta sattudes ja abi oodates tohutu vahe.

Kaasaegsel häirenupul on lisaks käsitsi nupu vajutamisele ka kukkumisanduri funktsioon. Kukkumisandur algatab tugeva põrutuse korral häirekõne automaatselt sel juhul, kui inimene pärast kukkumist enam ei liiguta. Nii saab info võimalikust õnnetusest hoolealuse abilistele edastatud kasvõi meelemärkuse kaotusega lõppenud kukkumise järgselt.

Võrreldes mobiiltelefoniga on häirenupul mitmeid olulisi eeliseid. Häirenupp on randmel alati käepärast, mitte nagu telefon, mis kipub kodus ikka kindlas kohas olema. Häirenupp on veekindel, sellega võib ka duši all käia, kus on libe ja servad, millest üle astudes on kukkumisoht veelgi suurem. Samuti ei saa häirenupp ootamatult tühjaks, patarei kestab aastaid. Medil on kuue aasta jooksul korduvalt ette tulnud olukordi, kus mobiil on inimesel kaasaski, kuid seda ei suudeta või osata käsitleda. Häirenupul on vaja vaid üht nuppu vajutada või teeb sellegi ära kukkumisandur. Häirenupu vajutus on palju lihtsam ja mugavam kui telefoni käsitlemine, eriti ärevas ohuolukorras, kus isegi noortel ei tule numbrid meelde.

Häirenuppu kasutatakse Eestiski üha sagedamini ohtlikes tootmistes, laborites, taastusraviasutustes ja mujal, kus üksinda viibiv isik õnnetuse tagajärjel ootamatult abi vajada võib. Aeg-ajalt vajavad häirenuppu nooremad ja üldjuhul terved inimesed, näiteks operatsioonijärgselt taastudes, mil kukkumisoht suurem või haigushoog kasvõi ajutiselt üksi kodus olles abivajaduse tingida võib. Kasulikum on igasugusteks ootamatusteks valmis olla kui hiljem kahetseda ja pikaajalise tervisekahjustusega riskida.

Medi häirenupulahendusega saab ühendada spetsiaalse suitsuanduri, mis on kodudes niikuinii kohustuslik. Kui tavapärane suitsuandur piiksub vaid lokaalselt, siis hoolekandetelefoniga seotud suitsuandur algatab koheselt automaatse häirekõne ja Medi kõnekeskuse operaator kutsub vajadusel päästeameti välja. Seda kasutavad nii üksikutes metsataludes kui suurlinna korterites elavad inimesed, sest õnnetus võib tabada igaüht ja ka kortermajas ei oska naabrid iga hetk seinte taga juhtunut kahtlustada. Medi häirenuputeenusega on abi ühe nupuvajutuse või suitsuanduri automaatse häirekõne kaugusel.

Kuue aasta jooksul on Medi häirenuputeenuse abil erinevaid muresid lahendatud ja abilised koju saadetud üle 600 korral, sealhulgas üle 30 kiirabi ja isegi üks politsei väljakutse. Pea kolmekümnel korral on häirenupp aidanud hoolealuse elugi päästa, mille üle on õnnelikud nii hoolealused, lähedased kui ka väärt teenuse pakkuja töötajad.


Teine, paljudele noorematelegi vajalik ja meil uudne abivahend on automaatne ravimidosaator, mis Soomes, Rootsis ja mujalgi juba 25 aastat kasutusel olnud. Hõlpsalt käsitletaval seadmel on 28 eraldi ravimilahtrit, kuhu hooldaja või lähedane ravimid valmis paneb. Täpselt määratud kellaaegadel annab ravimidosaator meloodia ja punase tulukese vilkumisega märku, et on aeg tablett võtta. Ravimidosaator tagab, et unustama kippuv inimene õigel ajal just õige ravimi manustab. Lihtne lahendus välistab valede ravimite võtmise ja võimaliku üledoseerimise. Paljude haiguste puhul on ravimi õigeaegne võtmine ju erakordselt oluline, hoides ära traagilised tagajärjed ja elukvaliteeti kahjustavad tüsistused.

 Unustama kippuvatel inimestel aitab oma kodus turvaliselt elada ja sooja toitu valmistada elektriline pliidivalvur. Lahendus sobib kõikidele elektripliitidele, hoides ära kõrbema läinud toidust tekkida võiva tulekahju ning ohu varale ja eludele. Pliidivalvur mõõdab nii temperatuuri pliidi kohal kui sisse lülitamise lubatud aega ning lülitab pliidi välja enne, kui võimalik süttimisoht üldse tekib. Pliidivalvur on erakordselt tarvilik ühisköökides, sotsiaalkorterites ja -majades ning üksinda elavatel eakatel.

Kui hajameelne eakas või dementne isik peaks uitama minema, aitab tema asukohta tuvastada väike ja ülilihtne positsioneerimise abimees. Lähedane või hooldaja saab oma nutitelefonist alati vaadata, kus inimene asub. Samuti saab tellida automaatse teavituse, kui inimene hakkab liikuma või jääb pikemaks ajaks liikumatuks. Nii teab vajadusel huvi tunda, kas kõik on korras.

Medi häirenuputeenus, automaatne ravimidosaator, elektriline pliidivalvur ja kaduma läinud eaka asukoha tuvastamise lahendused tagavad eakale lähedasele tema enda kodus ja kaugemalgi kõrgema turvatunde ja kõigile hoolivatele lähedastele hingerahu.

Lisainfot saab Medi nõuandeliinil 661 8181, e-postiga See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. ja kodulehel www.medi.ee. Vajadusel suhelge ka linna või valla sotsiaalosakonnaga, et vajalikud abivahendid saamata ei jääks ja igaüks saaks end oma kodus kindlalt tunda ja kauem iseseisvalt elada.

 

Reede

13

Jaanuar

Tõlliste vallale eraldati toimetulekuraskustes inimestele jagamiseks
riigi tegevusvarudesse kuuluvaid konserve (sealiha omas mahlas 325g).
Tõlliste Vallavalitsus otsustas esmalt anda igale töövõimetus ja vanaduspensionärile, kelle pension on alla 200€ ning kes ei tööta või ei oma muid sissetulekuid.
Välja jäävad pered, kes said  Euroopa Liidu toiduabi 2016. a sügisel (vajaduspõhise peretoetuse ja toimetulekutoetuse taotlejad).  

Konserve jagatakse Laatres Tõlliste Vallavalitsuse ruumides kodanike
vastuvõtuaegadel. Konservidele järgi tuleval pereliikmel palume kaasa võtta
isikut tõendav dokument.

Küsimuste korral palume helistada telefonidel 7666367 või 52 90 835 Anu Tamm

Esmaspäev

19

Detsember

Tõlliste Vallavalitsus kuulutab välja kandidaatide ülesseadmise Tõlliste valla teenetemärgi andmiseks. Teenetemärk antakse füüsilisele isikule Tõlliste vallale osutatud eriliste teenete eest. Ettepaneku teenetemärgi andmiseks võib esitada igaüks. Ettepanek teenetemärgi kandidaadi esitamiseks tuleb esitada Tõlliste Vallavalitsusele aadressil Kesk tn 6, Laatre, 68314 VALGAMAA või digitaalselt allkirjastatuna e-posti aadressile hiljemalt 15. jaanuariks 2017 a. Ettepanek peab sisaldama teenetemärgi kandidaadiks esitatava isiku nime, elukohta, elukutset või ametit, töö- või teenistuskoha ja teenete kirjeldust. Vallavalitsus esitab oma ettepanekud teenetemärgi kandidaadi kohta volikogule hiljemalt 15. veebruaril. Teenetemärgi andmise otsustab Tõlliste Vallavolikogu. Teenetemärk antakse üle Eesti Vabariigi aastapäeval.

Esmaspäev

12

Detsember

Sotsiaalkindlustusamet alustas sel aastal uue projektiga „Tugiisikuteenus asendushoolduselt elluastujatele“, mida rahastatakse ESF- projekti raames. Selle projekti käigus saavad tuge oma elu alustamiseks noored, kes lahkuvad asenduskodudest, hooldusperest või eestkosteperest ja vajavad täiendavat abi iseseisvuse suurendamiseks ning oma elu sisse seadmiseks.

Alustades iseseisvat elu, puutuvad noored tihti kokku teistsuguste teemadega kui varem. Elukorralduse muutus võib olla üsna järsk ning üksinda võib uue olukorraga kohanemine olla raske ja aeganõudev. Et selliste muutustega sujuvamalt harjuda ning õppida ise oma elu korraldama, ongi ellu kutsutud tugiisikuteenus.

Tugiisik saab aidata noorel suhelda erinevate ametiasutustega (nt kohalik omavalitsus, pank, Maksu- ja tolliamet, Töötukassa, Sotsiaalkindlustusamet vms); tutvustada, millised õigused ja võimalused on tal erinevate toetuste ja teenuste saamiseks; kuidas erinevaid avaldusi ja taotlusi vormistada vms. Tugiisik võib aidata rahaasju planeerida ning koostada kulude-tulude eelarvet ja õpetada igapäevaseid kulutusi kontrolli all hoidma, et raha harjumatusest kiiresti käest ei libiseks. Tugiisik saab juhendada ka igapäevaelu küsimustes (nt majapidamistööd, toiduvalmistamine). Samuti saab tugiisik aidata leida sobivaid võimalusi karjäärinõustamiseks, õppimiseks või töötamiseks, anda nõu tööle kandideerimisel, töökoha hoidmisel jms. Iga noore puhul seatakse just tema vajadustest lähtuvad eesmärgid.

Kui noor, kes on kasvanud asendushooldusel, saab varakult lapsevanemaks, saab tugiisik ka siin toeks olla – nt aidates suhelda arstidega ning jälgides, et vanem ja laps kokkulepitud ajal arsti juurde jõuaksid; hoides silma peal, et noor saaks lapse eest hoolitsemisega hakkama ning vajadusel otsides koostöös kohaliku omavalitsusega noorele perele vajalikke tugiteenuseid.

Tugiisikuteenus on mõeldud nii neile noortele, kes on just iseseisvat elu alustamas, kui ka neile, kes on juba mõnda aega tagasi iseseisvalt elama asunud, kuid kellel on tekkinud probleeme toimetulemisega ning oleks vaja tuge. Kui hoolduspere (kel on sõlmitud KOViga lapse perekonnas hooldamise leping) või pere, kelle juures on kasvanud ja täiskasvanuks saanud eestkostel olev laps (nt vanavanemate juures) leiab, et noorele oleks kasuks tugiisikuteenus, peaks pöörduma selleks kohaliku omavalitsuse poole. Kohalik omavalitsus leiab tugiisiku koostöös teenuse korraldajaga, OÜga Keerub (kontaktisik Ivika, See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.).

 

Uudised