Reede

12

Aprill

Südamenädala „Sinu sammud loevad“ üritused Valgamaa 2013 

Programm „Tervislikke valikuid toetavad meetmed 2013-2014“

 15.-21.aprill

Ürituse nimetus:   Juku-Peedu orienteerumistrimmi südamenädala eri

Toimumise koht:  Lüllemäe orienteerumise püsirajad

Toimumise aeg:   15.04.2003 kell 00.01 – 21.04.2003 kell 24.00

Ürituse kirjeldus:   kaardi ja kompassiga või nutitelefoni MOBO rakendusega karmi ja kauni Karula avastamine/taasavastamine

Korraldaja:   OK Juku-Peedu

Korraldav isik:   Toivo Kotov

Lisainfo: www.jukupeedu.ee

16.aprill

Ürituse nimetus:             13. Valga Kevadised Tervisetunnid

Toimumise koht:             Valga Pedeli  virgestusala (rannamaja juures)

Alguse kellaaeg:              16.00-19.00

Ürituse kirjeldus:            Käimine, rattasõit, jooks, kepikõnd  ( 2 -6 km)

Korraldaja:                         SA Valga Sport

Kontaktisik:                       Kristo Uppin

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. tel. 53477272

18.aprill

Ürituse nimetus:             Sinu sammud loevad (Punase Risti aktiivi liikmetele)

Toimumise koht:             Valga, Pedeli  virgestusala kergliikluse rajal, osalejate registreerimine, start ja    finiš J.Kuperjanovi  3A -34 (PR ruumides)

Alguse kellaaeg:              17.- 20.00

Ürituse kirjeldus:            Käimine, jooks, kepikõnd  (4 km)

Korraldaja:                         EPR Valgamaa Selts

Kontaktisik:                       Aina Pääro

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.;  tel  52 57 250

19. aprill

Ürituse nimetus:             Kontorirottide südamepäev

Toimumise koht:             Valga, Pedeli virgestusalal

Alguse kellaaeg:             14.00

Ürituse kirjeldus:            Käimine, rattasõit, jooks, kepikõnd  ( 2 -12 km)

Korraldaja:                         Valga Maavalitsuse tervisenõukogu

Kontaktisik:                       Leili Saluveer

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel. 76 66176

 

19.aprill

Ürituse nimetus:             Rahvusvaheline jalgsimatk (kaasatud on ka Läti)

Toimumise koht:             Essemäe

Alguse kellaaeg:               11.00

Ürituse kirjeldus:            matk(15 km)  ja paadimatk

Korraldaja:                         Valga Politsei

Kontaktisik:                       Linda Oks

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. ;  tel: 76 68137

 

20. aprill

Ürituse nimetus:             Tervisepäev „Terve Tõrva“

Toimumise koht:             Tõrva Noortekeskus

Alguse kellaaeg:              10.00

Ürituse kirjeldus:            Tervisliku salati konkurss „Terve Tõrva salat“, mõõdetakse tervisenäitajaid

Loeng „Kolesterool-sõber või vaenlane!“ -Peep Põdder,  Jõgeva Haigla peaarst

Loeng „Tervislik liikumine igas eas!“ Peeter Laasik, ortopeed

Päeva meeleolu loovad humoorikad etteasted TÕRVA TILGAD „Meditsiin läbi huumori“.

Looduslike toidulisandite esitlus ja võimalus kohapeal soodushinnaga osta

Korraldaja:                         Tõrva Linnavalitsus, Tõrva Tervisekeskus esitlevad: Tõrva kultuurimaja ja Tõrva Noortekeskus korraldavad

Kontaktisik:                       Heli Holm

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel.5155282

20. aprill

Ürituse nimetus:             Puka vallarahva liikumispäev

Toimumise koht:             Puka staadion

Alguse kellaaeg:              12.00

Ürituse kirjeldus:            kõpikõnd

Korraldaja:                         Puka Vallavalitsus,  vallavanem

Kontaktisik:                       Heikki Kadaja

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel.7669411

20. aprill

Ürituse nimetus:             Tõlliste valla südamepäev

Toimumise koht:             Tsirguliina rahvamaja ja kooli staadion

Alguse kellaaeg:              14.00

Ürituse kirjeldus:            Kepikõnd, jooks, rattasõit.

Korraldaja:                         Tõlliste valla spordinõunik

Kontaktisik:                       Arne Nõmmik

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel 5297963

20.aprill

Ürituse nimetus:             Helme valla liikumispäev

Toimumise koht:             Helme lossiplats  ja Ritsu Linna küla

Alguse kellaaeg:              12.00

Ürituse kirjeldus:            Kepikõnd, käimine,  jooks, rula – ja rattasõit.

Korraldaja:                         Ritsu Spordibaas

Kontaktisik:                       Jaak ja Mare Raidve

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel 5256978

21. aprill

Ürituse nimetus:             Suur maakondlik liikumispäev

Toimumise koht:             Tõrva Gümnaasium

Alguse kellaaeg:              12.00

Ürituse kirjeldus:            Kepikõnd, käimine, jooks, rattasõit

Korraldaja:                         MTÜ ABC Arendus ja Valga Maavalitsus

Kontaktisik:                       Siim Ausmees, Leili Saluveer

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel 5032748

                                          See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.; tel 76 66176

21.aprill

Ürituse nimetus:             Taheva valla matk

Toimumise koht:             Hargla kool

Alguse kellaaeg:              12.00

Ürituse kirjeldus:            matk 10 km

Korraldaja:                         Taheva Vallavalitsus ja Hargla kool

Kontaktisik:                       Monika Rogenbeum

Lisainfo:                             See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.;  tel  5109822

21.aprill

Ürituse nimetus:             Rattamatkade sarja II matk marsruudil Tõrva-Riidaja –Tõrva.

Toimumise koht:             Tõrva Gümnaasium

Alguse kellaaeg:              12.00

Ürituse kirjeldus:            rattasõit

Korraldaja:                         Tõrva Spordiklubi Vitraaž

Kontaktisik:                       Viljo Grauding

Lisainfo:                             Tel: 5127219

21. aprill

Ürituse nimetus:             1. Otepää Matk

Toimumise koht:             Tehvandi-Munamägi-Servamägi-Poslovitsa

Alguse kellaaeg:               Ühine start kell 09.00 Tehvandi staadionikohviku parklast

Liikumisviis:                       käimine, kepikõnd

Ürituse kirjeldus:             Algab taas Otepää Matkade sari, mille esimene etapp toimub Südamenädala raames ka ühismatkana. Omaette matkajate jaoks on sihtpunkt Poslovitsal avatud kell 9.00-11.00

Korraldaja:                         SA Otepää Spordirajatised, SA Otepää Turism

Kontaktisik:                       Martin Teder, Margo Krüünvald

Lisainfo:                              See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.  tel 56242785

See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. tel 5077536

Rohkem liikumist ja vähem soola teeb südame õnnelikuks

Margus Viigimaa, südamearst

Sel aastal toimub südamenädal „Sinu sammud loevad“ 15.-21. aprillil, mis tähistab selle olulise iga-aastase traditsiooni 21. toimumiskorda. Miks me räägime sel puhul just liikumisest? Sest regulaarne liikumine on parim viis ennetada südamehaigustesse haigestumist.

Kehaline aktiivsus normaliseerib vererõhku, vähendab „halva“ ja suurendab „hea“ kolesterooli taset, langetab tromboosiriski, kehakaalu ning parandab meeleolu. Liikumisega parandame ainevahetust, mis hoiab ära suhkruhaiguse tekke. See on võimalus teha oma kehale ja vaimule hindamatu teene, mida keegi teine meie eest teha ei saa.

3 kilomeetrit või 30 minutit

Uuemad uuringud näitavad, et südamehaiguste ennetamiseks on kõige olulisem liikumisharrastuse regulaarsus mitte niivõrd intensiivsus. Eesti Kardioloogide Selts soovitab südame kaitsmiseks 3 kilomeetrit kõndi või 30 minutit ükskõik millist mõõdukat liikumist päevas. Suurema koormusega tervisetreeninguks sobivad kõige paremini kepikõnd, sörkjooks, ujumine, jalgrattasõit, tantsimine, sõudmine, uisutamine ja rulluisutamine. Südame ja veresoonte kaitsmiseks on vaja vähemalt kaks tunnipikkust treeningut nädalas.

Ajapuudusest tulenev tervisetreeningust ja liikumisest loobumine on sissejuurdunud eksiarvamus, mida tuleks kindlasti muuta. Liikumisest saadav lisaenergia on just see, mis muudab töö produktiivsemaks ja kvaliteetsemaks. Sellest saavad hästi aru need, kes tegelevad regulaarselt tervisespordiga. Alustamiseks on vaja see lisaaeg päevaplaani sisse planeerida. Edaspidi kompenseerub see ajakulu kuhjaga töö efektiivsuse tõusu näol.

Hädavajaliku kehalise koormuse võib saada koos igapäevaste toimetustega, kui teha vähemalt 6000 sammu päevas. Ideaalseks eesmärgiks oleks aga 10 000 sammu. Alustage väikestest asjadest! Kasutage lifti asemel treppi, parkige oma auto uksest kaugemale, tulge bussist mõni peatus varem maha. Kõik see tugevdab tervist. Parajast koormusest annab tunnistust meeldiv reipus, toonuse tõus ja energiatulv. Paraneb ka meeleolu ja une kvaliteet. Lisaks südamehaigustele saame regulaarse kehalise aktiivsusega langetada ka vähihaiguse riski.

Liikumine on oluline ka vanematele ja kroonilisi haiguseid põdevatele inimestele, see ei lase haigusel edasi areneda ja teeb mitmete haiguste all kannatajad isegi tervemaks. Uuringud on näidanud, et liikumist harrastavad eakad on tervemad ja tulevad oma eluga paremini toime. Sobiva intensiivsusega kehaline koormus leevendab krooniliste haiguste vaevuseid ja võib vähendada ravimite (eriti uinutite ja antidepressantide) tarvitamise vajadust. Südamehaigusi, hüpertooniatõbe, suhkurtõbe, osteoporoosi ja liigesehaiguseid põdevad patsiendid peavad liikumisstiilide ja liikumise intensiivsuse osas kindlasti nõu pidama oma arstiga.

Oled see, mida sööd

Südametervis sõltub väga suurel määral ka sellest, mida me sööme. Süües päevas vähemalt 500 grammi puu- ja köögivilju, rohkem kiudaineid ja vähem loomseid rasvu sisaldavaid toiduaineid ning piirates toidu soola- ja suhkrusisaldust, kaitseme südant ja veresooni enam kui me oskame seda omale  ette kujutada.

Üks kõrgvererõhu ja südamehaiguste põhjusi on ülearune keedusoola tarvitamine. Umbes kolmandik inimestest on n-ö soolatundlikud – süües rohkem soola, tõuseb neil vererõhk oluliselt. Soolatarbimise piiramine langetab oluliselt vererõhku. Päevanormiks on 3-5 grammi keedusoola. Selle koguse saame toidust tegelikult juba märkamatult kätte. Palju soola on näiteks vorstides, leivas ja tomatimahlas (6-8 grammi liitris). Umbes 80% tarbitavast soolast on varjatud valmistoitudes. Keskmine Eesti inimene tarbib soola vajalikust mitu korda rohkem.

Vererõhku tõstab keedusoolas sisalduv naatrium. Kaalium ja magneesium aga langetavad seda. Seepärast tasub eelistada kaaliumi- ja magneesiumisisaldusega mineraalsoola. Kaalium on vererõhu normis hoidmiseks olulise tähtsusega. Puu- ja köögiviljad on üsna kaaliumirikkad, sisaldavad palju vitamiine ja mineraalaineid ning on teraviljatoodete järel parimad kiudainete allikad.

Ka vähene kaltsiumsisaldus organismis võib tõsta vererõhku. Kaltsiumi peamised allikad on piimatooted, lisaks leidub kaltsiumi päris palju ka hiina kapsas, lehtkapsas ja spargelkapsas. Magneesiumirikkad on rohelised lehtköögiviljad ja maitsetaimed (nt lehtsalat, petersell) ning kuivatatud puuviljad (ploomid, aprikoosid). Süües vähemalt 5 portsjonit ehk peotäit (sellest 3 köögi- ja 2 puuvilju) võimalikult erivärvilisi puu- ja köögivilju, on tõenäoline, et organism saab kätte vajaliku koguse mineraalaineid ning vitamiine.

Südamearstina soovin kõigile mõnusaid tunde tervisespordiga tegelemisel. See toob sära silmadesse ja rahulolu südamesse. Siis on süda terve ja elu elamist väärt.

Uudised